Ha pycckom
Täna on   Sinu asukoht kodulehel » Avaleht » Soovin rohkem teada » Koraan » PÜHA KORAAN » Äl-‛Alaq – Rippuv klomp(Embrüo)  
 
96. SUURA – ÄL-‛ALAQ – RIPPUV KLOMP (EMBRÜO) (19 äjät)
 

 

Jumala, kõige Armulisema, Halastavama nimel.

bismilläähi r-ramääni r-raiim.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

1

Loe/õpi/retsiteeri1 oma Isanda nimel, kes on loonud,

iqra bismi rabbik älläi alaq.

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ

2

loonud inimese rippuvast klombist (embrüost).

alaqa l-insäänä min ‛alaq.

خَلَقَ انْسَانَ مِنْ عَلَقٍ

3

Loe/õpi/retsiteeri ja su Armuline Isand,

iqra wa rabbuka l-akram.

اقْرَأْ وَرَبُّكَ اﻷَكْرَمُ

4

kes õpetab (kirja)sule abil,

älläi ‛ällämä bi-l-qalam.

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ

5

õpetab inimesele seda, mida ta ei tea. 2 3

‛ällämä l-insäänä mää läm jä‛läm.

عَلَّمَ اﻹنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

6

Aga ei, tõesti, inimene rikub seadust,

källä innä l-insäänä lajaġaa.

كَلاَّ إِنَّ اﻹنْسَانَ لَيَطْغَى

7

sest arvab enese olevat piisava.

är-rä’äähu stäġnää.

أَن رَّآهُ اسْتَغْنَى

8

Tõesti, su Isanda juurde viib tee.

innä ilää rabbikä r-ruž‛ää.

إِنَّ إِلَى رَبِّكَ الرُّجْعَى

9

Kas nägid seda (Abu Žahli), kes takistab

ärä’äit älläii jänhää

أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَى

10

sulast, kui too palvetab?

‛äbdän iä allää.

عَبْدًا إِذَا صَلَّى

11

Kas arvasid, et ta on õigel teel,

ärä’äitä in käänä ‛älää l-hudää.

أَرَأَيْتَ إِن كَانَ عَلَى الْهُدَى

12

või käsib olla jumalakartlik?

äw ämärä bi-t-taqwää.

أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى

13

Kas nägid, et ta salgas ja pöördus ära?

ärä’äitä in käḏḏäbä wa täwällää.

أَرَأَيْتَ إِن كَذَّبَ وَتَوَلَّى

14

Kas ta ei tea, et Jumal näeb?

ä läm jä‛läm bi-ännä allaha jaraa.

أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى

15

Ei, kui ta ei lõpeta, siis lööme teda vastu laupa4 ,

källä lä il-läm jäntähi länäsfä‛ää bi-n-naaijä.

كَلاَّ لَئِن لَّمْ يَنتَهِ لَنَسْفَعاَۢ بِالنَّاصِيَةِ

16

vastu valelikku ja  patust laupa 5.

naaijätin kääibätin aai’ä.

نَاصِيَةٍ كَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ

17

Kutsugu ta siis oma abilised,

fäljäd‛u näädijäh.

فَلْيَدْعُ نَادِيَه

18

Meie kutsume Põrgu valvajad 6 7 8.

sänäd‛u z-zäbäänijä.

سَنَدْعُ الزَّبَانِيَةَ

19

Ei, ära kuuletu talle, vaid kummarda ja (Jumalale) lähene. ۩

källä lää tui‛hu wasžud waq(u)tarib.

كَلاَّ لا تُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ

 

1 Araabiakeelne verb iqra tähendab eesti keeles nii lugema, õppima kui ka retsiteerima.

2 Kõige esimese ilmutuse lugu: Aiša (ﷲ عنها رضي ), Prohveti (صلى ﷲ عليه وسلم ) abikaasa, jutustas: (Ilmutuse) alguseks Jumala Sõnumitoojale (صلى ﷲ عليه وسلم ) olid täitunud unenäod, sest ei olnud ühtki unenägu, mis ei oleks päeval täide läinud. Seejärel hakkas ta eraklikkust eelistama, nii et ta veetis Hiraa koopa eraldatuses Jumalat ülistades järjest mitmeid öid, enne kui oma pere juurde naases, et vajalikku moona täiendada. Nii käis ta (oma naise) Khadija juures varusid täiendamas, kuni ühel päeval sai ta Hiraa koopas olles ilmutuse. Ta juurde tuli üks ingel ning käskis tal lugeda (või õppida, retsiteerida). Jumala Sõnumitooja (صلى ﷲ عليه وسلم ) vastas: „Ma ei oska lugeda!“ (tõlkija märkus: Tol ajal oskasid lugeda vaid selleks eraldi õppinud kirjutajad; tavalised kaupmehed, nagu Muhammed (صلى ﷲ عليه وسلم ), oskasid vaid arvutada) Prohvet (صلى ﷲ عليه وسلم ) ütles: „Siis võttis ingel minust kinni ja pigistas mind nii tugevasti, et ma ei suutnud seda enam kannatada. Seejärel lasi ta mind lahti ja käskis mul jälle lugeda ning ma vastasin: ’Ma ei oska lugeda!’ Siis võttis ingel minust taas kinni ja pigistas mind teist korda nii tugevasti, et ma ei suutnud seda enam kannatada. Seejärel lasi ta mu lahti ning käskis lugeda, kuid taas vastasin ma: ’Ma ei oska lugeda!’ Selle peale hoidis ta minust kolmandat korda kinni ja pigistas nii, et ma ei suutnud seda enam kannatada, seejärel lasi mu lahti ja ütles: ’Loe/õpi/retsiteeri oma Isanda nimel, kes on loonud, loonud inimese rippuvast klombist (embrüost). Loe/õpi/retsiteeri ja su Armuline Isand, kes õpetab (kirja)sule abil, õpetab inimesele seda, mida ta ei tea.’“ (96:1-5)

Seejärel läks Jumala Sõnumitooja (صلى ﷲ عليه وسلم ), süda tugevat pekslemas ning kaela ja õlgade vahelised lihased tõmblemas, selle ilmutusega oma naise Khadija juurde ja ütles: „Kata mind kinni!“ Nad katsid ta kinni, kuni ta hirm üle läks ning siis ütles ta Khadijale: „O Khadija! Mis mul viga on? Ma kartsin, et minuga võib midagi halba sündida.“ Siis rääkis ta kõigest, mis temaga juhtunud oli. Khadija ütles: „Ei, võta vastu head uudised! Jumala nimel, Jumal ei häbistaks sind iial, kuna sa hoiad häid suhteid oma perega, räägid tõtt, aitad vaeseid ja hüljatuid, lahutad lahkelt oma külaliste meelt ning abistad hädasolijaid.“ Khadija viis ta oma isa vennapoja Waraqa bin Naufali juurde. Waraqa oli islami-eelsel ajastul kristlaseks hakanud; ta oskas araabia keeles kirjutada ja oli araabia keeles üles kirjutanud ka osa inžiilist (evangeeliumist), nii palju kui Jumal oli tahtnud. Nüüd oli ta aga vana mees ning pimedaks jäänud. Khadija ütles: „O nõbu, kuula, mis su nõbul öelda on.“ Waraqa ütles: „O mu nõbu, mida oled sa näinud?“ Prohvet (صلى ﷲ عليه وسلم ) kirjeldas siis, mida ta kogenud oli. Waraqa ütles: „See on sama ingel Gaabriel, kes Moosese juurde läkitati. Oleks ma ometi noor ning elujõuline ...“ või midagi muud selletaolist. Jumala Sõnumitooja (صلى ﷲ عليه وسلم ) küsis: „Kas need inimesed ajavad mu välja?“ Ta (Waraqa) vastas jaatavalt ning lisas: „Igaüht, kes on toonud midagi sellist, mis sina oled toonud, on vaenulikult koheldud. Kui ma peaks veel sinu päeval (st päeval, mil hakkad avalikult jutlustama) elus olema, toetan sind kindlasti.“ Kuid mõne aja möödudes Waraqa suri ning jumalik ilmutus peatus mõneks ajaks, nii et Jumala Sõnumitooja (صلى ﷲ عليه وسلم ) jäi sellest kurvaks. (Sahih Al-Bukhari 6/4953)

3 Paljuski tänu kõige esimesele ilmutusele, mis annab otsese käsu lugeda, õppida ning meid ümbritsevat Jumala loomingut uurida, on teadus ning teadmised üldse, islamis väga olulisel kohal.

4 Võib tähendada ka „tirime teda tukast“ või „muudame ta lauba mustaks“.

5 Uurides koljut seestpoolt, leiame lauba tagant aju otsmiku piirkonna. Motivatsioon ja mõtete ning liikumise ette planeerimine toimub ajukäärude eesmises osas, otsmiku piirkonnas (Seeley. Essentials of anatomy & physiology. Lk. 211. Noback. The human nervous system. Lk. 410-411) Kuna otsmiku piirkond teostab liikumise juhtimist, arvatakse, et sama piirkond on ka agressiooni keskuseks. (Seeley. Essentials of anatomy & physiology. Lk. 211) Seega on antud aju piirkond vastutav planeerimise, motiveerimise, hea ja halva käitumise algatamise eest ning antud piirkonnas tehakse ka valik selle kohta, kas rääkida tõtt või valetada. (Ibrahim, I.A. „Väike värviline abiline islami mõistmiseks“, lk 19-20)

Ibn Abbas (ﷲ عنه رضي ) jutustas: Abu Jahl ütles: ’Kui ma näen Muhammedi Kaabas palvetamas, siis astun ma talle kaela peale.’ Kui prohvet (صلى ﷲ عليه وسلم ) seda kuulis, ütles ta: ’Kui ta seda teeb, siis inglid nabivad ta kinni.’ (Sahih Al-Bukhari 6/4958, ka Tuhfat Al-Ahwadhi 9:277, Al-Kubra 6:518, At-Tabari 24:649)

Ibn Abbas (ﷲ عنه رضي ) jutustas: „Jumala Sõnumitooja palvetas maqami juures (Aabrahami seismise koht Kaaba kõrval), kui Abu Jahl bin Hisham temast möödus ja ütles: „O Muhammed, kas ma ei ole sind selles takistanud?“ Ta ähvardas Prohvetit, mille peale Jumala Sõnumitooja vihaseks sai ning teda noomis. Seejärel ta (Abu Jahl) ütles: „O Muhammed, Jumala eest, millega sa mind ähvardada saad? Mul on üle terve selle oru kõige rohkem sugulasi.“ Selle peale Jumal ilmutaski: „Kutsugu ta siis oma abilised, Meie kutsume Põrgu valvajad.“ Ibn Abbas (ﷲ عنه رضي ) lisas: „Kui ta oleks oma rahva välja kutsunud, oleksid piinainglid ta sealsamas kinni võtnud.“ (Ahmad 1:329, At-Tirmidhi 3349, Al-Kurba 11684, At-Tabari 24:648)

Abu Hurairah (ﷲ عنه رضي ) jutustas, et Abu Jahl küsis: „Kas Muhammed katab oma näo tolmuga (maani kummardudes), olles samal ajal üks teist?“ Nad (inimesed) vastasid: „Jah.“ Seejärel ta ütles: „Al-Lati ja Al-Uzza nimel, kui ma teda sedasi palvetamas näen, astun ma talle kaela peale ning kastan ta näo tõepoolest tolmuseks.“ Jumala Sõnumitooja tuli, hakkas palvetama ja Abu Jahlil avaneski võimalus ta kaela peale astuda. Inimesed aga pidid imestama, kuna Abu Jahl taganes järsku ning kattis oma näo kätega. Temalt küsiti: „Mis sul viga on?“ ja ta vastas: „Tõesti, minu ja tema vahel on tulekraav, koletised ja tiivad.“ Seejärel ütles Jumala Sõnumitooja: „Kui ta oleks mulle lähemale tulnud, oleksid inglid ta jäsemetest kinni nabinud.“ (At-Tabari 24:649)

Kuula audiot siit - Kuula audiot