Ha pycckom
Täna on   Sinu asukoht kodulehel » Avaleht » Soovin rohkem teada » Koraan » PÜHA KORAAN » Al-Fīl – Elevant  
 

105. Suura – Äl-Fiil1 – Elevant2 (5 äjät)

 

 

Jumala, kõige Armulisema, Halastavama nimel.

bismilläähi r-ramääni r-raiim.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

1

Kas sa ei näe, mida tegi su Isand elevandi(armee) omanikega?

ä läm tara käifä fä‛älä rabbuka bi-aaabi l-fiil.

أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحَابِ الْفِيلِ

2

Kas Ta ei ajanud hukka nende vandenõu?

ä läm jäž‛äl käidähum fi taliil.

أَلَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ فِي تَضْلِيلٍ

3

Ja ta saatis nende peale parvedes linde3,

wa ärsälä ‛äläihim airan äbääbiil.

وَأَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْرًا أَبَابِيلَ

4

kes neid küpsetatud savist kividega4 loopisid.

tärmiihim bi-ižäärätim-min sižžiil.

تَرْمِيهِم بِحِجَارَةٍ مِّن سِجِّيلٍ

5

Ta muutis nad aganate5 sarnasteks.

fa-žä‛älähum kä-‛afim-mä’kuul.

فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَّأْكُولِ ۭ

 

1 Elevandiarmee lugu: Lugu juhtus Prohveti (صلى ﷲ عليه وسلم ) sünniaastal. Abrahah Al-Ashram oli Etioopia kuninga poolt määratud Jeemeni valitseja (Jeemen oli tol ajal Etioopia kuningriigi osa). Abrahah tahtis Sanasse ehitada samasuguse Jumala koja, kui oli Kaaba Mekas, et kogu Araabia poolsaare rahvas sinna palverännakule kutsuda ja nii ka kogu kaubandus ja rikkused sinna üle viia. Jumala koda (kirik) ehitatigi valmis ja sellele sai nimeks Al-Qullais. Kunagi varem ei olnud keegi veel sellist kirikut ehitanud. Sanasse tuli üks mees Meka Quraiši hõimust. Ta sattus  raevu (nähes koda, mille tõttu Meka võis oma tähtsuse kaotada) ning kergendas sinna oma häda, määris sellega koja seinad ning lahkus. Kui Abrahah Al-Ashram seda nägi, ei suutnud ta oma viha valitseda ning kogus kokku armee, et Meka vallutada ning Kaaba hävitada. Selles armees oli ka 13 elevanti. Armee asuski teele ning iga araabia hõim, kes selle teele jäi (püüdis sellele vastu seista), sai purustatud ning rahvas tapetud, kuni jõuti juba päris Meka lähedale. Seal peeti läbirääkimised Abrahah Al-Ashrami ja Meka juhi (Abdul-Muttalib bin Hashim, Prohveti (صلى ﷲ عليه وسلم ) vanaisa) vahel. Jõuti kokkuleppele, et Abrahah peab tagastama Abdul-Muttalibi kaamlid ja seejärel võib ta otsustada, mida Kaabaga teha. Abdul-Muttalib käskis Meka meestel koos oma naiste ja lastega ümbritsevatesse mägedesse minna, et nendega vallutajate käe läbi midagi ei juhtuks. Armee liikus aga Meka suunas, kuni jõuti Muhassiri oruni. Kui armee oli Meka suunas liikudes jõudnud juba poolde orgu, katsid selle äkki linnuparved. Parv parve järel pommitas armeed väikeste, vaevalt läätseseemnetest suuremate kivikestega. Iga kivi, mis sõdurile langes, justkui sulatas liha ja rebis selle tükkideks. Kogu armee hävis täielikult. Abrahah Al-Ashram põgenes, liha tükkideks rebenemas, kuni ta teel Jeemenisse suri. Selline oli võit, mille Jumal saatis Meka rahvale ja selline oli Tema kaitse Oma Kojale (Kaabale Mekas). (Tafsir Ibn Kathir 105)

2 Meka vallutamise päeval ütles Jumala Sõnumitooja (صلى ﷲ عليه وسلم ):„Tõesti, Jumal hoidis Mekat elevandi(armee) eest ja on oma sõnumitoojale ning usklikele andnud võimu selle üle. Ja tõesti, selle pühadus on naasnud, just nagu see oli püha ka eile. Seega need, kes on kohal, teatagu neile, keda siin ei ole.“ (Fath Al-Bari 1:248, Muslim 2:988)

3 Ibn Abbas (ﷲ عنه رضي ) ja Ad-Dahhak ütlesid mõlemad: „äbääbiil tähendab, et ühed lendasid teiste järel.“ Al-Hasan Al-Basri ja Qatadah ütlesid mõlemad: „äbääbiil tähendab palju.“ Mujahid ütles: „äbääbiil tähendab erinevates üksteisele järgnevates gruppides.“ Ibn Zayd ütles: „äbääbiil tähendab erinevad, tulemas siit ja sealt. Nad laskusid neile peale kõikjalt.“ (At-Tabari 24:605, 606)

4 Ibn Hisham ütles: „äbääbiil (värss 3) on grupid, kuna araablased ei räägi vaid ühest (linnust).“ Ta ütles ka: „Mis puutub sižžiili, Yunus An-Nahwi ja Abu Ubaydah on mulle öelnud, et araablaste jaoks tähendab see midagi tugevat ja kõva.“ Seejärel ta lisas: „Mõned kommentaatorid on maininud, et tegelikult on tegemist kahe pärsia sõnaga, millest araablased on ühe moodustanud. Need kaks sõna on sanž ja žil, sanž tähendab kive ja žil savi. Seega need kivid on kahte tüüpi: kivist ja savist.“ Ta lisas: „äl-‛af (värss 5) on need vilja lehed, mida ära ei korjata. Üht neist nimetatakse ‛afa.” (Ibn Hisham 1:51-56)

5 Ibn Abbas (ﷲ عنه رضي ) ütles: „äl-‛af on vilja kest, just nagu nisu ümber on.“ (At-Tabari 24:529

Kuula audiot siit - Kuula audiot